Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarządzania finansami lokalnymi + wzory do pobrania

Wieloletnia_prognoza_finansowa_jako_instrument_zarządzania_finansami_lokalnymi.png
  • promocja
Dostępność: średnia ilość
Wysyłka w: 48 godzin + czas dostawy
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 187,06 zł
zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Cena regularna: 199,00 zł

187.06
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 187,06 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Wydawca: Wydawnictwo C.H. Beck
Kod produktu: 9788382915204

Opis

Szczegółowe omówienie zasad sporządzania wieloletniej prognozy finansowej na 2024 r. z uwzględnieniem zmian zaistniałych w 2022 i 2023 r.

Wieloletnie prognozowanie finansowe ulega zmianom nie tylko wskutek kolejnych nowelizacji ustawy o finansach publicznych, ale także wobec pojawiania się nowych instytucji prawnych (np. umowy wsparcia), czy też uwarunkowań o charakterze obiektywnym (np. wojna w Ukrainie, stan zagrożenia epidemicznego, stan epidemii). W związku z zaistniałymi w ostatnich kilku latach sytuacjami kryzysowymi ustawodawca istotnie zmodyfikował dla lat 2022-2025 reguły warunkujące uchwalenie budżetu i WPF (art. 242 i art. 243 ustawy o finansach publicznych). Zmiany mające znaczenie dla WPF w 2022 r. były dokonane przez następujące akty prawne:

  • ustawę 15.9.2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1967), która wprowadziła tzw. dodatek energetyczny,
  • ustawę z 15.9.2022 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1964),
  • ustawę z 5.8.2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1692),
  • ustawę z 12.3.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.).

Poza zmianą dokonaną w 2022 r, w dalszym ciągu aktualne (przy ustalaniu spełnienia relacji spłaty zobowiązań) są konstrukcje przyjęte w okresie epidemii COVID-19 (dokonane w 2020 i 2021 r.).

Wieloletnia prognoza finansowa sporządzana na 2024 r. powinna uwzględnić zmiany dokonane w latach 2020-2023 r., które dotyczą przede wszystkim:

  • ustalania relacji spłaty zobowiązań z art. 243 ustawy o finansach publicznych, w tym zmiany sposobu obliczania dochodów bieżących i wydatków bieżących (w związku z epidemią COVID-19, wojną w Ukrainie, systemowymi problemami w finansowaniu JST );
  • wyłączeń z ograniczenia spłaty zobowiązań związanych z epidemią COVID-19 i finansowaniem budżetów JST ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego (w ramach Rządowego Programu „Polski Ład");
  • zmienionych do 2025 r. zasad ustalania relacji równoważenia wydatków bieżących dochodami bieżącymi z art. 242 ustawy o finansach publicznych;
  • konieczności precyzyjnego zidentyfikowania wszystkich źródeł przychodów wykonywanych przez JST (np. spłata pożyczek, nadwyżka środków związanych z dochodami i wydatkami realizowanymi w ramach szczególnych zasad wykonywania budżetu);
  • reguł zaciągania długu na podstawie zobowiązań „spłacanych wydatkami";
  • zasad restrukturyzacji zadłużenia JST;
  • zaciągania zobowiązań na programy, projekty, zadania współfinansowane ze środków europejskich;
  • zasad zaciągania pożyczek w państwowych i samorządowych osobach prawnych (art. 90 ustawy o finansach publicznych);
  • zaciągania długu na podstawie niestandardowych instrumentów finansowych (leasing, sprzedaż zwrotna, subrogacja).

W tej książce wyjaśniono m.in. następujące zagadnienia:

  • jaki jest charakter prawny WPF i jej moc obowiązująca,
  • co oznacza realistyczność WPF,
  • jaką rolę pełnią objaśnienia przyjętych w WPF wartości,
  • jakie są metodologiczne podstawy prognozowania wartości finansowych w WPF,
  • czy można uchwalić WPF mimo niespełniania relacji spłaty zobowiązań,
  • jak opracować program naprawczy,
  • jak obliczać wskaźnik spłaty zobowiązań,
  • jakie zobowiązania tworzą dług JST,
  • czy należy w WPF prognozować kwoty wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji,
  • czy można uchwalić budżet i WPF mimo niezachowania relacji spłaty zobowiązań,
  • jakie zmiany związane z obliczaniem wskaźnika spłaty zobowiązań spowodowała epidemia COVID-19,
  • jakie zmiany związane z obliczaniem wskaźnika spłaty zobowiązań spowodowała wojna w Ukrainie,
  • jakie są zasady ustalania zasady spełnienia zasady zrównoważenia wydatków bieżących budżetu dochodami bieżącymi budżetu,
  • w jaki sposób należy prezentować w WPF dług spłacany wydatkami,
  • co oznacza zmiana ustawowej definicji wolnych środków,
  • w jaki sposób należy stosować ustawowe wyłączenia z obliczania wskaźnika spłaty zobowiązań,
  • jak należy obliczyć wartość poszczególnych przychodów budżetu JST,
  • jak należy dokonywać zmian w WPF,
  • jaka jest rola uchwały w sprawie WPF dla zaciągania zobowiązań wieloletnich,
  • jak prawidłowo zaciągnąć zobowiązanie dłużne podlegające wyłączeniu z relacji spłaty zobowiązań w zakresie finansowania wkładu krajowego,
  • co jest przedsięwzięciem w rozumieniu WPF,
  • czy umowa dotycząca odbioru odpadów komunalnych jest przedsięwzięciem,
  • jak prognozować przedsięwzięcia finansowane ze środków europejskich,
  • co oznacza zgodność WPF z uchwałą budżetową i jaki jest zakres tej zgodności,
  • jak zmiany w budżecie należy pokazać w WPF w roku bazowym i latach kolejnych.

Cena katalogowa (PRZED RABATEM): 199.00
ISBN: 9788382915204
Autorzy: Bogdan Nawrocki, Katarzyna Ziółkowska, Piotr Walczak
Wydawnictwo: Wydawnictwo C.H. Beck
Wydanie: 7
Liczba stron: 418
Okładka: Miękka ze skrzydełkami
Format: 165x238x21 mm
Wersja publikacji: Książka
Rok publikacji: 2023
Data wydania: 2023-09-28

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Infolinia: +48 513 959 100

e-mail:       info@lexliber.pl

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl