Przegląd Podatkowy - Nr 2/2025 [406]
Cena regularna:
109,00 zł
towar niedostępny

Opis
W dniu 20.08.2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w sprawie ze skargi kasacyjnej na rozstrzygnięcie WSA w Łodzi z 25.01.2024 r., I SA/Łd 829/23, w którym Sąd ten odmówił – oddalając skargę na ostateczną decyzję podatkową – podatnikowi prawa do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d u.p.d.o.p. W swoim rozstrzygnięciu skład orzekający NSA dokonuje błędnej interpretacji przepisów na poziomie zarówno krajowym, jak i unijnym. Wyrok ten dokonuje analizy konsekwencji prawnych w zakresie stosowania ulgi B+R przede wszystkim w dwóch obszarach: relacji z przepisami o pomocy publicznej oraz przesłanek niezbędnych do spełnienia przez działalność podatników podatku dochodowego od osób prawnych dla skorzystania z ulgi. W artykule pt. Czy ulga B+R stanowi pomoc publiczną? Komentarz do wyroku NSA z 20.08.2024 r., II FSK 595/24, przybliżamy Czytelnikom to kontrowersyjne orzeczenie uznające ulgę B+R za pomoc publiczną. W swoim – niekorzystnym dla podatnika – rozstrzygnięciu NSA powołał się na definicję działalności B+R zawartą nie w polskiej ustawie podatkowej, ale w prawie Unii Europejskiej, podważając tym samym osiem lat ugruntowanego orzecznictwa opartego na przepisach dotyczących ulgi B+R.
Artykuły odnoszące się do przesłanki subject to tax na gruncie zwolnienia dywidendowego pojawiały się na łamach "Przeglądu Podatkowego" już wcześniej. Od dnia ich wydania opublikowano jednak interpretację ogólną Ministerstwa Finansów z 15.11.2024 r., DD9.8202.1.2024, która dotyczy niektórych warunków stosowania zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p. Artykuł pt. Efektywne opodatkowanie odbiorcy dywidend na gruncie art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. jako warunek stosowania zwolnienia z podatku u źródła poświęcono analizie przesłanki „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania” wyrażonej w art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. Niniejsza przesłanka jest kluczowym kryterium stosowania zwolnienia z podatku u źródła w odniesieniu do dywidend wypłacanych przez polskie spółki zależne na rzecz zagranicznych udziałowców z Unii Europejskiej lub EOG. Kwestia ta jest obecnie przedmiotem licznych kontrowersji w środowisku podatników ze względu na restrykcyjne orzecznictwo sądów administracyjnych. Ponadto w ostatnim czasie została wydana interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów w tym zakresie. W ramach niniejszej publikacji autor podejmuje próbę zrekonstruowania prawidłowej wykładni art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem celów dyrektywy Rady 2011/96/UE oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości.
Przedmiotem artykułu pt. Zastosowanie wybranych postulatów Trybunału Sprawiedliwości dotyczących należytej staranności w podatku od towarów i usług w odniesieniu do podatku u źródła na przykładzie wyroku TS C‑537/22, jest próba wykazania, że formułowane przez Trybunał Sprawiedliwości wymogi dotyczące należytej staranności w podatku od towarów i usług mogą, przynajmniej w pewnym zakresie, przekładać się również na system poboru podatku u źródła (WHT). Autorzy na przykładzie wyroku TS z 11.01.2024 r., C‑537/22, Global Ink Trade, wskazują na znaczenie zawartych w nim postulatów dla oceny wymogu należytej staranności w WHT.
Ustalenie przez płatnika, czy istnieje obowiązek potrącenia podatku i przekazania go do urzędu skarbowego, wymaga dokonania kompleksowej analizy przesłanek przemawiających za zasadnością pobrania podatku. Problematyczna w tym zakresie może być sytuacja, w której płatnik, po przeprowadzeniu analizy, dochodzi do wniosku, że równocześnie zachodzą przesłanki obligujące go do pobrania podatku, jak również wypłacana należność podlega zwolnieniu z opodatkowania
Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
Medium: Czasopismo papier
Rodzaj: Czasopisma prawnicze
Wersja publikacji: Czasopismo papier
Rok publikacji: 2025
Koszty dostawy
Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Infolinia: +48 513 959 100
e-mail: info@lexliber.pl