Przegląd Podatkowy - Nr 2/2025 [406]

Przegląd Podatkowy - Nr 2/2025 [406]
  • promocja
  • nowość
Dostępność: średnia ilość
Wysyłka w: 3 dni + czas dostawy
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 102,46 zł
zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Cena regularna: 109,00 zł

102.46
Najniższa cena od wprowadzenia towaru: 109,00 zł
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Wydawca: Wolters Kluwer Polska
Kod produktu: KIK-6502:202502

Opis

Drodzy Czytelniczki i Czytelnicy, rok 2024 upłynął pod znakiem prac nad nowymi definicjami budowli i budynku, do których opracowania zobowiązał ustawodawcę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 4.07.2023 r., SK 14/21. Wyznaczony przez TK 18-miesięczny termin na przygotowanie nowych przepisów przypadał na styczeń 2025 r. Spośród różnych możliwych rozwiązań Ministerstwo Finansów zdecydowało się na model z jednej strony najprostszy do zaimplementowania, z drugiej zaś najszerzej krytykowany przez ekspertów. Wydaje się, że nieprecyzyjne sformułowania na gruncie nowych definicji budynku i budowli staną się przyczyną nowych sporów interpretacyjnych, a znany do tej pory z dużej liczby problemów podatek od nieruchomości – takim pozostanie. Artykuł pt. Zmiana definicji budynku i budowli w podatku od nieruchomości – próba jak nigdy, efekt jak zawsze? omawia zmiany definicji budynku i budowli w podatku od nieruchomości, które weszły w życie 1.01.2025 r. Autorzy wskazują na praktyczne problemy, które wynikają z przyjętych rozwiązań normatywnych. Zmiany spowodują, że regulacja zakresu przedmiotowego będzie nieco jaśniejsza, ale nie oznacza to, że dokonanie kwalifikacji poszczególnych obiektów stanie się bezproblemowe.
 
W dniu 20.08.2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w sprawie ze skargi kasacyjnej na rozstrzygnięcie WSA w Łodzi z 25.01.2024 r., I SA/Łd 829/23, w którym Sąd ten odmówił – oddalając skargę na ostateczną decyzję podatkową – podatnikowi prawa do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d u.p.d.o.p. W swoim rozstrzygnięciu skład orzekający NSA dokonuje błędnej interpretacji przepisów na poziomie zarówno krajowym, jak i unijnym.  Wyrok ten dokonuje analizy konsekwencji prawnych w zakresie stosowania ulgi B+R przede wszystkim w dwóch obszarach: relacji z przepisami o pomocy publicznej oraz przesłanek niezbędnych do spełnienia przez działalność podatników podatku dochodowego od osób prawnych dla skorzystania z ulgi. W artykule pt. Czy ulga B+R stanowi pomoc publiczną? Komentarz do wyroku NSA z 20.08.2024 r., II FSK 595/24, przybliżamy Czytelnikom to kontrowersyjne orzeczenie uznające ulgę B+R za pomoc publiczną. W swoim – niekorzystnym dla podatnika – rozstrzygnięciu NSA powołał się na definicję działalności B+R zawartą nie w polskiej ustawie podatkowej, ale w prawie Unii Europejskiej, podważając tym samym osiem lat ugruntowanego orzecznictwa opartego na przepisach dotyczących ulgi B+R.
 
Artykuły odnoszące się do przesłanki subject to tax na gruncie zwolnienia dywidendowego pojawiały się na łamach "Przeglądu Podatkowego" już wcześniej. Od dnia ich wydania opublikowano jednak interpretację ogólną Ministerstwa Finansów z 15.11.2024 r., DD9.8202.1.2024, która dotyczy niektórych warunków stosowania zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p. Artykuł pt. Efektywne opodatkowanie odbiorcy dywidend na gruncie art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. jako warunek stosowania zwolnienia z podatku u źródła poświęcono analizie przesłanki „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania” wyrażonej w art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. Niniejsza przesłanka jest kluczowym kryterium stosowania zwolnienia z podatku u źródła w odniesieniu do dywidend wypłacanych przez polskie spółki zależne na rzecz zagranicznych udziałowców z Unii Europejskiej lub EOG. Kwestia ta jest obecnie przedmiotem licznych kontrowersji w środowisku podatników ze względu na restrykcyjne orzecznictwo sądów administracyjnych. Ponadto w ostatnim czasie została wydana interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów w tym zakresie. W ramach niniejszej publikacji autor podejmuje próbę zrekonstruowania prawidłowej wykładni art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem celów dyrektywy Rady 2011/96/UE oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości.
 
Przedmiotem artykułu pt. Zastosowanie wybranych postulatów Trybunału Sprawiedliwości dotyczących należytej staranności w podatku od towarów i usług w odniesieniu do podatku u źródła na przykładzie wyroku TS C‑537/22, jest próba wykazania, że formułowane przez Trybunał Sprawiedliwości wymogi dotyczące należytej staranności w podatku od towarów i usług mogą, przynajmniej w pewnym zakresie, przekładać się również na system poboru podatku u źródła (WHT). Autorzy na przykładzie wyroku TS z 11.01.2024 r., C‑537/22, Global Ink Trade, wskazują na znaczenie zawartych w nim postulatów dla oceny wymogu należytej staranności w WHT.
 
Ustalenie przez płatnika, czy istnieje obowiązek potrącenia podatku i przekazania go do urzędu skarbowego, wymaga dokonania kompleksowej analizy przesłanek przemawiających za zasadnością pobrania podatku. Problematyczna w tym zakresie może być sytuacja, w której płatnik, po przeprowadzeniu analizy, dochodzi do wniosku, że równocześnie zachodzą przesłanki obligujące go do pobrania podatku, jak również wypłacana należność podlega zwolnieniu z opodatkowania

Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
Medium: Czasopismo papier
Rodzaj: Czasopisma prawnicze
Wersja publikacji: Czasopismo papier
Rok publikacji: 2025

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:
Inni klienci kupili
Odpowiedzialność cywilna poręczyciela wekslowego [PRZEDSPRZEDAŻ]
Odpowiedzialność cywilna poręczyciela wekslowego [PRZEDSPRZEDAŻ]

221,61 zł

Cena regularna:

249,00 zł

Najniższa cena: 249,00 zł
szt.

Infolinia: +48 513 959 100

e-mail:       info@lexliber.pl

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl