Przegląd Podatkowy - Nr 6/2019 [338]
Cena regularna:
72,00 zł
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
W czerwcowym numerze "Przeglądu Podatkowego" inicjujemy serię artykułów odnoszących się do problemów podatkowych w działalności komorników. Cykl rozpoczyna artykuł dotyczący statusu komorników jako podatników VAT - dyskusyjnego na tle przepisów nowej ustawy o komornikach sądowych. Jego celem jest ustalenie, czy w aktualnym stanie prawnym status komorników na gruncie podatku od towarów i usług stał się jednoznaczny. W artykule rozważono argumenty za uznaniem i przeciw uznaniu czynności komorników wykonywanych w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym za samodzielnie prowadzoną działalność gospodarczą, co warunkuje uzyskanie statusu podatnika VAT, oraz argumenty za uznaniem i przeciw uznaniu komorników za organy władzy publicznej, które - w zakresie działalności wykonywanej w takim charakterze - zostały wyłączone z pojęcia podatnika VAT. W wydanej 15.04.2019 r. interpretacji ogólnej Minister Finansów potwierdził, że komornik sądowy nie ponosi samodzielnie odpowiedzialności z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Nie świadczy też usług w tradycyjnym rozumieniu, nie jest więc podatnikiem VAT. Z kolei w swoim wyroku z 10.04.2019 r., C-124/18, który omawiamy w dziale Przegląd orzecznictwa TSUE, Trybunał Sprawiedliwości przyznał, że komornicy nie mogą doliczać podatku do opłat za czynności egzekucyjne, muszą pomniejszać swoje wynagrodzenie o kwotę VAT.
W dalszym ciągu podejmujemy także tematykę cen transferowych po zmianach w ustawach o podatkach dochodowych - tym razem opisujemy zmiany oraz ich przyczyny w obszarze wyceny wartości niematerialnych i prawnych w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. Katalog metod podatkowych, które mogą być stosowane przez organy podatkowe do badania rynkowości rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi poprzez dodanie technik wyceny, został rozszerzony od 1.01.2019 r.
W ubiegłym roku w czerwcu zaczęła obowiązywać ustawa o wspieraniu nowych inwestycji. Obecnie zaś wchodzą w życie pozostałe zmiany w zakresie możliwości ubiegania się o zwolnienie z podatku dochodowego dla przedsiębiorców planujących nowe inwestycje. W artykule pt. Nowe SSE, czyli co zmieniło się po wejściu w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji porównujemy je z dotychczas obowiązującymi regulacjami strefowymi. Zasadniczą zmianą jest przede wszystkim możliwość ubiegania się o wsparcie publiczne, niezależnie od lokalizacji inwestycji, w myśl postulatu „Polska Strefą Inwestycji”. Ponadto wprowadzono określone kryteria jakościowe i ilościowe uzależnione od wielkości, lokalizacji i charakteru planowanej inwestycji, a także wielkości przedsiębiorstwa, warunkujące możliwość ubiegania się o decyzję o wsparciu. Czy wprowadzone regulacje, mające na celu zachęcanie przede wszystkim mikro-, małych i średnich przedsiębiorców do inwestycji w regionach słabo rozwiniętych gospodarczo, okażą się skuteczne? Czas pokaże.
Warto również zapoznać się z wytycznymi TS zawartymi w wyroku z 26.02.2019 r., C-135/17 dotyczącym relacji pomiędzy niemieckimi przepisami o kontrolowanej spółce zagranicznej a unijną swobodą przepływu kapitału - w kontekście konstrukcji polskich przepisów o CFC. Prezentujemy je w artykule pt. Stosowanie regulacji CFC do podmiotów z państw trzecich na kanwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie unijnej swobody przepływu kapitału.
Iwona KaczorowskaRedaktor Naczelna „Przeglądu Podatkowego”
Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
Medium: Czasopismo papier
Wersja publikacji: Czasopismo papier
Rok publikacji: 2019
Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności
Infolinia: +48 513 959 100
e-mail: info@lexliber.pl